Project bijboot

Gepubliceerd op 31 maart 2020 om 20:19

Bij een oud scheepje hoort ook wel een oude bijboot. We hebben in de afgelopen jaren verscheidene bijbootjes gehad, waarvan de laatste rubberboot het beste beviel. Ze zijn goed te tillen, geven veel stabiliteit en met een motortje komen ze ook best vooruit. Echter is roeien wel echt een ramp in die dingen. 

ST5 op Juist

Afgelopen zomer had onze zoon Gijs een houten jolletje zien varen en daar bleef hij maar over praten. Hij wilde graag een houten jol om die (samen met mij) in de schuur op te gaan knappen. Zijn argumenten: Een jol hoort bij onze boot en een rubberboot is natuurlijk wel erg lelijk! En om eerlijk te zijn was ik het wel met hem eens.

Al sinds de zomer wist een vriend van ons nog een leuke, oude (ca 45 jaar oud) houten jol te liggen. Echter kwamen toen de plannen van de verbouw van de ST5 om de hoek. En de ST5 verbouwen en tegelijkertijd een jol opknappen ging wat ver en het projectje jol werd in de ijskast gezet.
Toen Gijs er een week of wat geleden weer eens over begon en het tijdens Hannekes verjaardag opnieuw ter sprake kwam, vertelde de bewuste vriend dat hij op zoek was naar een rubberboot en dat de jol nog steeds te koop was. Van het een kwam het ander en twee dagen later was de deal rond! Een week later stond de jol in de schuur om kaal gemaakt te worden om eens goed te inspecteren wat er zoal aan moest gebeuren. 

Gijs is aan het fohnen
Gijs is aan het schuren

We moeten uiteraard wel het een en ander vervangen. De bovenste gang rechts was zacht en moest er dus uit. Het bootje is van red cedar op eiken spanten gebouwd. De huidgangen zijn met koperen klinknageltjes aan elkaar en op de spanten geklonken. Dus we (Gijs en ik) hebben alle klinknageltjes uitgeboord en de plank verwijderd. 

Bovenste gang is slecht
bovenste gang eruit

De steven is aan dezelfde zijde in de loop der jaren (boven de waterlijn) ook wat natter geworden dan goed voor hem is. De hele steven vervangen is op dit moment gelukkig nog niet nodig. We halen de gangen rechts los en al het slechte hout wordt weggezaagd en gebeiteld. Al het slechte hout moet weg, omdat het rottingsproces anders vrolijk verder gaat. De vorm van de boeg moet echter wel hersteld worden. Eerst hebben we 'vers' hout op het oude geplakt en daarop de gangen vastgeschroefd met rvs-schroeven en lijm. De rvs-schroeven gaan we later, als de lijm goed droog is, vervangen voor messing en netjes verzinken.
De volgende keer gaan we verder met de reconstructie van de boeg!

Boeg is ook niet fris
Nieuw stuk in boeg

Reactie plaatsen

Reacties

FilmFabriekGroningen
4 jaar geleden

tof werk, Gijs! of nait?

Els
4 jaar geleden

O, o. ,o, een houten boot...
Véél werk, maar dan héb je ook wat.
Wat een snoepie!!!
Gijs, #zetumop ! :-)

Gjalt Dupon
4 jaar geleden

Waarom je rvs vervangen? Als je vervangt lijkt brons me eerder voor de hand te liggen, galvaniseren van messing is vermoedelijk behoorlijk duur!
Groet,
Gjalt.