Een andere mast

Gepubliceerd op 13 november 2019 om 15:05

Helaas hebben we in het najaar onze mast moeten afkeuren. Aangezien de mast vervangen moest worden, hebben we besloten dat we meteen gingen voor een doorgestoken mast.
De mastkoker hebben we van het dek af geslepen en de originele doorvoer van het dek is opgemeten. Een rechthoekig gat van 24 cm breed en 28 cm lang. Dat dit gat in de lengte richting dus iets groter is dan in de breedte wijst erop dat de mast vroeger dus zgn 'trimbaar' was. Hij kon enigszins voor of achterover geplaatst worden. Kijkend naar het, tevens originele, mastspoor op het vlak heeft de mast van de ST 5 standaard ietwat achterover gestaan. 

 

Zoals in een vorig blog te lezen viel hebben we dus een mast gekocht in Zuidwolde(Groningen). De mast moet vervoerd worden naar Sint Annen (Groningen) om daar op maat en aangepast te worden door Arnold, de immer behulpzame timmerman die ik ken vanuit onze jachthaven (zie 'interessante websites' op onze pagina). Het mooie van Arnold is, is dat dit een timmerman is die zich vooral bezig houdt met de meer ouderwetse timmerwerkzaamheden, het echte vakmanschap.

Gelukkig heeft een vriend van ons een eigen vrachtwagenbedrijf en was deze bereid om ons te helpen om de mast te vervoeren. Miedema transport kan overigens ook boten transporteren, dus mocht je ook iets groots te vervoeren hebben zie 'interessante websites' op onze pagina.

De mast moest voordat deze op de vrachtwagen geladen kon worden eerst uit de schuur gehaald worden. Dit was echter nog een hele klus, aangezien we het over een slordige 500 kg hebben die hoog aan een plafond hing. Uiteindelijk hebben we de zaag er in gezet. Ik had immers maar 12,50m nodig en die 4 meter (dikke vierkante mastvoet) weegt een hoop kilo's. Dus eraf dat stuk! Met 12,50 meter werd de mast toch weer iets meer handelbaar.

Nadat de mast met behulp van de verkopers (Pieter en Monique, bedankt nog!) uit de schuur gehaald was en op de vrachtwagen geladen kon de reis (een kleine 10 km) beginnen. Marten bedankt voor het vervoer!

Nadat de mast is afgeleverd in Sint Annen is in de dagen erna Arnold begonnen met het schaven. En geschaafd moet er worden! Een Gestaagde mast (dat was deze mast in zijn vorige leven) verjongt maar zeer beperkt. De reden hiervoor zal ik jullie besparen, maar het grote verschil met een ongestaagde mast is dat deze juist flink verjongt. De mast is 27 cm in doorsnede en is bij de hommer nog steeds een erg fors. De mast zal bij het dek een doorsnede van 24 cm moeten krijgen en zal bij de hommer verjongen naar zo'n 13 cm. Oftewel er zal een halve boom weg geschaafd moeten worden.. Volgende keer meer!

Reactie plaatsen

Reacties

R. van Heyst
4 jaar geleden

Hoi,
Had je niet beter het vierkant kunnen laten zitten?
Succes, Robert

Jeroen
4 jaar geleden

Hallo Robert,
De vierkante voet was kapot, dus sowieso niet meer bruikbaar ;-)
Groeten Jeroen

Pieter
3 jaar geleden

Mast is mooi geworden. Jullie zijn lekker bezig met het schip. Komen elkaar nog wel een keer tegen.