De mast lag, of eigenlijk hing hij al een tijdje klaar in een boerenschuur. Hij is daar nadat hij 'af' was opgehangen aan het plafond om te wachten op het moment dat hij naar Lauwersoog vervoerd zou worden om daar verder klaar gemaakt te worden. Nu eindelijk was het moment daar. Hij mocht naar beneden. Nu was dit voor mij best wel weer een 'spannend' moment want ik heb al het beslag zelf gemaakt en tussendoor niet kunnen passen. Ik stond dus te popelen om te kijken of het allemaal goed zou komen.
De mastband, een zware stalen band met een ring eraan waaraan de giek wordt bevestigd paste! Hij liep zo'n 20cm boven de plek waar hij moest komen klem en moest de laatste 20 cm met een hamer worden verder geslagen waardoor hij mooi klem zit! De twee klampen werden vroeger gemonteerd met een paar dikke spijkers, maar dat heb ik toch maar gedaan met nieuwe rvs schroeven. 1 Dag later stond Marten weer paraat met zijn vrachtwagen om de mast naar Lauwersoog te brengen.
In Lauwersoog aangekomen de mast op schragen geplaatst om hem verder af te werken. De (zelfgemaakte) hanenpoten en de top kunnen nu gemonteerd worden en de mast moet nog een aantal lagen Perkoleum (lijnoliebasis blanke lak) hebben en de top moet nogmaals geverfd worden.
Reactie plaatsen
Reacties
Hallo Jeroen,
Ik volg jouw blog al een poos, wat een werk hebben jullie gedaan. Hoed af daarvoor. Je hebt wel een hommer gemaakt maar geen mastband daarop gelegd, daar is de hommer toch voor? Doe je ivm inwateren ook kit in de rand op de hommer?
Hartelijke groet,
Homme
Hallo Homme,
De mastkrans is inderdaad gemaakt, en loopt enigszins schuin af aan de bovenzijde zodat daar geen water op kan blijven staan. Ik heb er voor gekozen om geen mastband te gebruiken omdat deze ook niet aanwezig was op de oude, nog originele mast uit 1935. In die mast zaten door de mastkrans twee ogen geklonken waaraan aan het ene oog de voorstag was vastgezet en aan de andere de fokkeval.
Groeten Jeroen