Na al het sloop- en slijpwerk was er nog een klus die gedaan moest worden voordat we weer konden beginnen met opbouwen. Pneumatisch bikken van de binnenzijde van de kuip, hoofdschot en vlak. De binnenzijde van de kuip is, voordat de betimmering was geplaatst, in een dunne laag loodmenie over de 'oude' lijnolie gespoten. Vanwege de mooie en authentieke uitstraling van lijnolie op geklonken ijzer, willen wij de kuip ook weer gaan behandelen met lijnolie. Het klinkwerk komt dan prachtig tot zijn recht. Oftewel, de loodmenie moest eraf. Iedereen die ervaring heeft met een pneumatische naaldhamer weet dat een dikke laag (oude) verf makkelijker weg te bikken is dan een dunne laag. Dit was ook hier het geval. De kuip afbikken heeft 7 uur non stop bikken gekost om kaal te maken!! Het hoofdschot was voorzien van een paar dikke lagen oude verf en gaf zich over na een klein uurtje bikken. Totaal 8 uur non stop bikken.
Het bikken van het vlak zal later in de winter gaan gebeuren als het flink kouder is. Het vlak is geconserveerd met echte ouderwetse koolteer. Koolteer heeft onder andere als eigenschap dat het vloeibaarder wordt naar mate de temperatuur stijgt. Hierdoor is het met een temperatuur van rond de 15 graden moeilijk bikken omdat de naalden putjes slaan in de vrij zachte teer. Zodra de temperatuur rond de 5 graden wordt zal dit veel minder gebeuren en zijn de dikke lagen eenvoudiger weg te bikken.
Na het bikken konden we starten met het aanbrengen van een primer op het hoofdschot en de lijnolie op de zijkanten. We gaan nu steeds verder richting het aanbrengen van een nieuwe motorkist en de nieuwe kuipvloer!!
Reactie plaatsen
Reacties
dat wordt een heel andere boot. ziet er spannend uit. veel succes!